čtvrtek 9. června 2011

Jak uspořádat výstavu



Jistě nejednoho chovatele morčat napadne, že by ve svém bydlišti zorganizoval vlastní výstavu. I my mezi takové patříme. V následujících řádcích se pokusím napsat "ja1k na to". Předem chci upozornit, že se nejedná o přesný návod, jak taková akce musí probíhat, je to jen s jakými možnostmi jsme se setkaly a vlastní zkušenosti..
Ještě před tím než se do něčeho takového pustíte, je nutné si uvědomit, že to není žádná sranda :). Bere to s sebou spoustu zodpovědnosti, práce a občas i komplikací, které chtě nechtě musíte vyřešit. Ale na druhou stranu to určitě stojí za to a úspěšná výstava udělá radost jako jen máloco :).
Prostory
Jako první nás asi napadnou prostory. Často nejshůdnější jsou prostory nějaké klubu, většinou klubu králikářů. Takové organizace mají už většinou k dispozici i klece a to moc 2usnadní práci. Bohužel nevýhodou je zpravidla umístění a stav takového prostoru. Proto se nabízejí i jiné varianty, například sokolovny, domovy dětí a mládeže a neposledně (jako i v našem případě) kulturní domy. Kulturáky jsou pro takové akce výhodné hlavně svým umístěním a také pěknými prostorami. Pokud ale vybereme takové místo, musíme počítat s náročnějším úklidem a komplikovanější dopravou všech potřebných věcí, např. klecí, podlážek, noh, stolů, apod.
Klece
Nejproblematičtější je asi shánění klecí. My využili pomoci nedalekého klubu králíků, dovoz jsme si zajistili samy. Letos jsme klece dokonce i natírali, aby vypadali hezky. Dále se musí zaopatřit také podlážky a pokud nemáme k dispozici stoly na místě (pokud dáváme klece na stoly, musíme počítat s igelitem pod klece), tak také nohy, na které se dají postavit, apod.
Ceny pro vítěze3
Pokud jste členi klubu, ohlásíte výstavu klubu morčat předsedkyni. Klub zasponzoruje výstavu několika cenami, na jejich výběru se dá dohodnout. Ostatní ceny už musí zajistit pořadatel sám. Pokud máme to štěstí a seženeme nějakého sponzora, dávají se i ceny užitkové, např. podestýlka, šampony, krmení apod. Kategorie vítězů si organizátor zvolí sám. Nejčastěji se volí nejlepší morče výstavy, nejlepší morčata v plemeni (podle počtu vystavených morčat lze i na rozdělení mladý a dospělý) a pak tři místa v kategorii nejlepších krátkosrstých a dlouhosrstých, opět může být rozděleno na mladé a dospělé. To je ale jen hrubý náznak, na každé výstavě to chodí jinak, může se dávat také cena sympaťáka, čestné ceny, nejlepší kolekce a celkem nově také nejlepší páru apod.
Přihlášky
Další věcí je vymyslet způsob přijímání přihlášek. Lze provádět klasicky po e-mailu a poštou, kdy se účast potvrdí odpovědí a zaplacením výstavních poplatků (klecné, na některých výstavách také zápisné za chovatele). Nám se osvědčilo zadávání všech údajů do počítačového programu MS Acces. Na výstavě už se zadávají výsledky do notebooku a výsledky jsou cubydup :).Nabízí se však také systém přihlašování na výstavu pomocí klubového systému. Více o něm na stránkách klubu.
Veterinární dozor
Na každé výstavě musí být veterinární dozor, hlavně v době přejímky. Jméno veterináře se také často hlásí na místní veterinární správě. Veterinář dohlíží, aby se na výstavu nedostala morčata nemocná, která by mohla ostatní na5kazit.
Posuzování
Na výstavu dále musíme pozvat adekvátní počet posuzovatelů. Jeden posuzovatel je schopen posoudit 80-100 morčat. Pokud plánujeme i výstavu mazlíků (morčat neuznaných standardem), je vhodné pro ně pozvat speciálního posuzovatele. Umístění je věcí pořadatele, nám se osvědčilo posuzování na samotném jevišti.
Program
Oficiální začátek bývá například kolem deváté hodiny (udá sám pořadatel). Před samým začátkem však probíhá ještě přejímka morčat (ta trvá běžně kolem 1 - 2 7hodiny). U přejímky musí být přítomen některý z pořadatelů a samozřejmě veterinář. Osvědčil se systém připravených lístků pro každého vystavovatele, kde má napsáno která morčata má přihlášená a do kterých klecí je má umístit (značně to přejímku zrychlí). Po té se podle příjezdu posuzovatele začne posuzovat. Na to je dobré mít několik dobrých duší, které se postarají o nošení zvířat na stůl. Po posuzování nebo už při něm, zkrátka co nejdřív, se začínají vyhodnovat výsledky, případně konat rozstřely u nerozhodných výsledků. Před samotným ukončením výstavy proběhne vyhlášení vítězů, kdy pořadatelé vyhlásí nejlépe ohodnococená morčata, předají ceny a pogratulují. Po té už výstava pomale končí. My měli oficiální konec kolem páté hodiny, nakonec se končilo i dříve. Ale běžně je to kolem té páté max. šesté hodiny večerní.
Příprava prostoru
Fyzicky nejnáročnější je samotná příprava a následný úklid výstaviště :-). Důležité je zajistit stoly pro prodej lístků a posuzování. Nesmí se zapomenout také na židle. Posezení uvítají i samotní vystavovatelé. Prostory by měli být dostatečně velké, aby se návštěvníci 6 nemuseli v uličkách mezi řadami klecí zbytečně tlačit. Jinak je dobré přehledně oddělit a označit klece s prodejními morčaty a klece mazlíků.
Prodej
V minulosti se stávalo, že u prodeje nebyl nikdo, koho by se mohli případní zájemci na morčátko zeptat a bez problémů ho zakoupit. To už je však minulost, a tak je důležité mít dalšího člověka přímo u prodeje, který zodpoví i možné dotazy návštěvníků. Takový prodej bývá hned úspěšnější :-)
.
Úřady
Nesmí se samozřejmě zapomenout na neoblíbené "papírové záležitosti". Všechny doklady si uschovejte a vemte na výstavu s sebou, kdyby náhodou. Tady je k tomu stručná nápověda:

1. Prvně je nutné odevzdat na krajskou veterinární správu žádost o stanovení výstavních podmínek pro danou akci. Tuto žádost naleznete přímo na webu státní veterinární správy ( www.svscr.cz ) , konkrétně si ji můžete stáhnout a vytisknout na tomto odkazu: http://www.svscr.cz/index.php?art=1900 . Tato žádost se předá krajské správě spolu s výstavním řádem ČSCH pro svody (výstavy) zvířat, který naleznete zde: http://cschdz.cz/vystavrad.html . Doporučuju přečíst a vytisknout i s přílohama. Nelekejte se, že se zde nezmiňují o morčatech :).
2. Do 30 pracovních dnů by Vám měl přijít domů papír s výstavními podmínkami pro Vaši kplakatonkrétní akci. Tento papír řádně uschovejte a na výstavu vemte s sebou.
3. Další krok je vyhledat městský úřad pro obvod, ve kterém se výstava bude konat. Zde vyplnit a podat Oznámení o pořádání veřejné akce. Tento formulář bývá opět ke stažení na internetu, každé město má však formulář trošku jiný. Tento papír Vám buď hned potvrdí a zaznamenají si akci do systému, nebo dají nějakou čekací lhůtu, např. týden. Je tedy potřeba ho na úřad podat dostatečně včas a vyzvednout si potvrzenou kopii.
4. Posledním krokem je po konání výstavy vyplnit přiznání poplatku ze vstupného, které činí 10%, a odevzdat na pokladně.
Reklama
Výstavy je dobré pořádat nejen pro posouzení a ocenění morčat, ale samozřejmě hlavně pro rozšíření chovu a pro obeznámení chovu veřejnosti. Proto je dobré se co nejvíce snažit dát o výstavě vědět. Minulý rok jsme dělali výstavu poprvé, a tak na reklamu nezbylo moc času, přeci jen zjišťování a zařizování dalo zabrat :). Letos jsme se jí však mohli věnovat už více. Propagační akce dožínky také hodně pomohla, stejně tak rozdávání plakátů do škol a školek, do zverimexů, trafik, do schránek, zkrátka kam se jen dá a smí:-). Jak na svou výstavu dále upozorníte už zůstávána na Vaší fantazii.
8
Ostatní
Další je zabezpečení posuzovacích lístků (to je také na pořadateli) - pozor na jiný posuzovací lístek pro skupina A a C. Dalšími drobnosti mohou být krabice pro prodej, karton do klecí pro morčata, která jsou nervózní ze sousedů, háčky na posuzovací lístky, igelit, hobliny, seno, misky a napáječky (lze napsat aby si každý vystavovatel vzal vlastní), auto na odvoz věcí, focení vítězů, a určitě by se dalo přijít i na další.
Na závěr
Určitě každý má nějaký nápad jak svou výstavu zpestřit. Tohle je jen výčet toho nejnutnějšího. A abych nezapomněla, vždycky je potřeba mít kolem sebe hodně dobrých a ochotných lidí, kteří s výstavou pomůžou. Bez nich by to každopádně nešlo :-).

1 komentář:

Děkujeme vám za komentář.